torsdag, februar 26, 2009

Rosmarin Baguetter

Jeg har tjuvstartet litt med påskefarger på kjøkkenet.

En fridag - deilig. Sola skinner ute og jeg og poden skal i bakken og stå ski. Siden jeg ikke hadde frokostbrød i dag så laget vi litt baguetter med en oppskrift jeg fant bak gjærpakken fra Sverigeturen. Var innom en stoffbutikk i Strømstad hvor jeg fikk kjøpt noen nye sofaputer som jeg viser senere. Ikke vært lys nok her når jeg har hatt tid å ta bilder.
Her kommer oppskriften:

1 pk gjær
5 dl vann
13 dl hv.mel
1 ss matolje
2 ts salt

Garnering
1 dl olivenolje
1 ss fingersalt
1 ss tørket rosmarin

Bland det tørre og tilsett vann oppvarmet til 40 grader(37 hvis fersk gjør). La deigen heve ca 1 time. Hell deigen på melet underlag og dra forsiktig i deigen så den blir lang. Skjær i tre deler og vri de litt før du legger de på stekebrettet. Pensele med olje og strø fingersalt og rosmarin over.
Stekes i ca 25 min i 225 grader.
Ha en fin dag : )


4 kommentarer:

Hjerterom sa...

Hei
Dette så godt ut :)
Så flink til å bake du,kan jeg ikke si om meg...

Kos dere i bakken da:)

Klems

lavendel mio sa...

Disse såg deilig ut:)
Takk for oppskriften,samler på slike jeg.Gjærbakst er det beste jeg veit.Heldig du som kan gå på ski.Var på Averøya til i går og der var det regn og blæst,men nå er det snø,skifta fort gitt.
Ha ei flott helg,klem:)

kleiva sa...

Åh, dette såg godt ut ja:-)
Pelargoniumene er kjempefine, og enkle å få til. Mine har stått på loftet i vinter. Noen står vel i kjelleren også, men de er jeg usikker på om har greid seg....
God helg til deg også!
Kristin

Fyra årstider ♥ My Lovely Four Seasons sa...

mmm det lät gott..idag orkar jag inte baka.
Kram Lotta