lørdag, mai 16, 2009

17.mai og bunad.


Her er mor og datter i nordmørsbunad - den er vi stolt av. Den er nok ikke så kjent her på østlandet for vi blir alltid spurt om hvor den er fra. Når vi møter andre nordmørsbunader så "hilser" vi liksom litt på hverandre. Jeg har arvet min fra min mormor som kjøpte sin i 1975.

Nærbilde av min vest og bånd.


Forkleet måtte vi til Heimen i Oslo for å få tak i . Husfliden i Kr. sund og omegn selger ikke denne selv om den er begynt å komme tilbake igjen. Forkle som blir solgt i dag er mye dusere i fargene og da synes jeg det blir ffinestsammen med rød vest og rødt på veska - men smaken er jo forskjellig.

Her er bunadsjenter fra i fjord - gleder meg til å se de i toget i år - 10. klasse og siste år på ungdomsskolen sammen. Flotte jenter.
Ønsker dere alle en riktig fin 17. mai og at vi får "bunadsvær"
(det kan jo ikke bli værre enn i fjord).




6 kommentarer:

Kristin sa...

Hei
Enig om forkle og vest. Har "likæns" min datter og jeg også;-)
Jeg arvet min, fra MIN mormor, og hun fikk sin til konf. Dette er den fineste varianten. Og med linforkle er den skikkelig stas.Det her jeg ikke altså(desverre)..:-)Blir ikke bunad på meg i morgen. Orker rett og slett ikke med småbarn, løfting osv. i mange og tjue grader..
Ha en fin bunadsdag!!
Nordmørshilsen:-)

Villmarkstausa sa...

Fantastisk flott bunad;-)) og fine jinter;-))
Kos dere......

Christinas låvebutikk sa...

Hei! Sammen bunaden jeg også! Men har bestilt meg festforkle! Skal ikke ha det i morgen da jeg skal selge pølse/brød meg ketchup! Har på det dere har!!
Nydelig det er den!!
Ha en strålende 17. Mai!!

Moderen sa...

Hei! Kom tilfeldigvis over blogen din. Jeg er Nordmøring, og har også Nordmørsbunad. Men den lysere vesten m broderier som heter Farstadsvest. Grunnen til at jeg har den er at det er en venninne av mormor som lager de vestene, og mormor har sydd bunaden. Enkelt. Forkle er ikke i sterke farger, da dette ikke har vært vanlig på bunadene på ganske lenge. Artig å høre at de kommer tilbake igjen. For meg minner de sterke fargene om en eldre generasjon, siden de er fra den tiden. Bor selv nå i Oslo, og syns det er stas å gå i byen på 17. mai. Utrolig hvor mange Nordmøringer man ser da. Er også spennende å se hvordan forskjellige folk kler seg med sin. Om de har veske på riktig side, over forkle (den skal være halvveis skjult av forkle) og jeg har til og med sett en bunad som var todelt. Fin bunad som det er god grunn til å være stolt av!

sola sa...

Hei! Utrolig flott bunad! Jeg skal også få en slik bunad etterhvert, har begynt med å samle litt sølv. Jeg skal ha samme runde sølje som deg, kan jeg spørre om du har den største eller minste av den søljen? Har lurt på å kjøpe den største men usikker på om den blir for stor i forhold til offerdåse? Det så jo veldig fint ut på bildet ditt, så hadde blitt glad for å finne ut av hvilken str dette er. :-)

Anonym sa...

Hei Britt Eva, nå er det så at min bunad har krympet, men har mormors fra Bremnes gården Hilsen Ingunn ( tremenning)