fredag, mai 01, 2009

Pelargonia



I dag har det vært en fin soldag hos oss på østlandet. Nyyyyydelig. Må ut og få tak i mer jord til pelargoniane mine som har overvintret i kjelleren. De krever mye vann nå og litt næring. Jeg fant litt om hvordan disse skal behandles og er du interessert så se her:
  • De trives i luftig jord, gjerne med mye humus, sand og leire.
  • Vann med svak blomsteræring gjennom hele sommerhalvåret.
  • skal du overvintre dem så har jeg brukt å klippe de mye hvis ikke blir de så lange og stratene. Det sies at du skal klippe bort det som er visnet.
  • Sett de så lyst og svalt som mulig.
  • I februar-mars plantes de om i ny jord. Når planten har vokst noen måneder kan du ta stiklinger - med 3-4 blader som skal rett i jord. Ikke dekkes til eller overvanne for det tåler ikke stilken.
Lykke til - jeg skal ut og finne noen nye i morgen. Har lyst på Mårbacka, Dronning Ingrid eller Appel Blossom. De er så nydelige og verd noen kroner ekstra - ihvertfall hvis jeg klarer å overvintre de.


Mårbacka

Appel Blossom
Ha en fortsatt fin helg.



5 kommentarer:

Magny sa...

så FLOTT!! da må eg plante om mine nå... de står nok i for karrig gjord!Fine bilder du haR!
,- liker så god pelargonia eg også...
god klem og takk for hilsen..
magny

liven sa...

Så nydelige pelargoniumene dine er!!
Har tatt noen stiklinger jeg også og nå kommer de snart i blomst!!
Dronning Ingrid er nydelig og jeg skal kjøpe nye.....klarte ikke overvintringen her!

Ha en flott helg og kos deg:o)

Christinas låvebutikk sa...

Nydelig Britt Eva! Liker disse plantene kjempegodt jeg også!
Ha ei fin helg!

Hulda sa...

Det finnes utrolig mange flotte pelargoniumer. Jeg er heldig og har overvintret nesten alle mine. De er nydelige i lyserosa, som dine. :)

annhelen sa...

Jeg bruker nesten bare pelargonium i krukker på terassen og i verandakassene. Har prøvd andre, men det er pelargonium som er finest. Kjøper nye hvert år jeg da, men kanskje jeg skal prøve å la de overvintre. Fin søndag til deg.