torsdag, juli 30, 2009

Rips + sommer.

Da ble det tid til å lage både litt ripsgele og rips saft denne uka. Ifjord var vi ikke hjemme når ripsen var på sitt beste så da ble det mat til fuglene.


Er så heldig å ha arvet saftkokeren til farmor.


Da går det så lett som bare det.



Her er en av hennes geleformer. Har flere men ..

husker ikke hvor jeg har lagt de.


Iskald Sangria. Ja takk .....

... og ja takk til sol og strand. Bildene er fra jentetur i Palma for 2 år siden
Håper august byr på mer sommer og sol enn juli har gjort her på østlandet.


Tusen takk for besøk, kommentarer og de som har blitt følgere av bloggen.
Ønsker dere alle en fin uke.


16 kommentarer:

torleif ann karin sa...

Friste, friste....du, den der safta og geleen din såg god ut. heldige du som har hagebær. Vi har bare en liten busk med rips, og den blir spist bar!.
Ja jentetur til syden, hvem kan ikke tenke seg det.
Har blitt litt vel mye regn i det siste. Selv for en hardbarka Nordmøring***

Men snart helg, vi får håpe på godvær.

Klem Ann<3

liven sa...

Ripsbær er kjempegodt!!
Er heldig å ha en saftkoker og kanskje det blir litt saft i år!!
Blir jo inspirert til det her inne:o)
Synest det var mange koselige butikker i Strømstad og kunne shoppet meg blakk jeg!!
Vil ha fint vær jeg også....neste uke er det tilbake på jobb :o(
ha en fin fredag:o)

Kristin sa...

Hei hei

Ripssaft og gele hørtes nydelig ut, er oppvokst med farmors ripsgele, men aldri laget selv. Har utrolig mye hagebær her jeg bor. Både rips og solbær. Har det vært mulig å fått oppskrift/fremga¨ngsmåten på satg/gele til deg? Jeg har nemmelig en gammel saft koker i kjelleren å sjø hehe

Klem Kristin

Karna sa...

Så deilig dette så ut, ripsgele til høstens hjorte kaker...ja takk!

Flott blogg du har, tror ikke jeg har vært innom deg før...ha en fin helg!

Hjerterom sa...

Hei :)

Den gelen og saften så god ut!
Er ikke flink på sånn jeg,men derimot svigers lager masse :)
Så får litt der :)

Tralalei,i deg skinner solen :)))
Det er så godt...

Kos deg i helga da.

Klem Siw

Frk. T sa...

Hei Britt Eva!: )

Så deilig dette så ut, ripsgele er fantastisk godt!! Været er heldigvis spådd å bli bedre til uken, august er stort sett bedre enn juli..

Ja, du får prøve deg på å lage øredobebr du også, er veldig morsomt!!: )

Håper du får en fin uke, klem til deg

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

Hei Britt Eva
Sååå deilig med ripssaft og gele, det er hva jeg kaller kortreist mat. Så deilig å ta fram til vinteren.
God uke til deg.
Klem....Ellen

Floweline sa...

Så dyktig du er som har laget saft og rips. Dette blir kjekt å finne utover vinteren tenker jeg. Krysser fingrene for at både du og jeg får en solrik augustmåned :-)

Hjerterom sa...

Hei :)
Hadde besøk i butikken i går (Floweline)
Rart ,hun er min tremenning på den ene siden og din på den andre :)
Verden er ikke stor :)
Kjempekoselig...

God helg til deg og dine.

Klem Siw

edda sa...

Hei:)
Misunner deg ripsgeleen.....har ikke smakt det siden min bestemor laget det....det var så godt...
Tror jeg må få meg tak i en koker og prøve på det:)
Mvh edda

Maliva`s verden sa...

Hei..så hyggelig at du har blitt medlem av NIB,velkommen skal du være...Titter innom deg igjen jeg:o)Klem fra Maliva

Tiril sa...

Hei ,
Har og saftkoker, men lite safting blir det, tenker det holder med litt ripsgele, det har liksom blitt en tradisjon.
Så lekkert ut hos deg:))

prinsesselinn sa...

å så fine bilder , og det ser deilig ut med ripsgele, nam nam.
har ikke spist ett eneste rips i år jeg,, er det forsent nå tro `?
ha en flott kveld...

Therese sa...

Oi skal si du er flink!!! Det så jo riktig nydelig ut og ga masse barndomsminner her. Angrer bare på at jeg har gitt bort all ripsen på buskene mine nå.... Ellers skulle jeg søen i meg saftet litt selv

Fin i Formen - Margrethe sa...

Hei! Så godt det så ut. Ripssaft er jo syrlig og godt:)

Fin i Formen - Margrethe sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.